Problem Based Learning applied to nursing teaching by the virtual learning environment: qualitative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33233/eb.v20i1.4456

Keywords:

problem-based learning; education, nursing; learning; perioperative nursing; Nursing

Abstract

Objective: To describe the experience of undergraduate students using the Problem Based Learning method through the Virtual Learning Environment. Methods: Qualitative research developed with students in the discipline of perioperative care, from the Nursing course at the Federal University of Santa Catarina. Data collection took place in the second half of 2017. Results: 13 nursing students participated. Four categories were formed: Group organization; sequential understanding of the Problem Based Learning resolution; Duties of the coordinator and rapporteur; Discussing the acquired learning. Conclusion: The findings show that this educational tool, developed in a virtual learning environment, was able to trigger reasoning, foster autonomy and co-responsibility. The problematization is effective in the teaching-learning process, as it allowed the development of autonomy for self-learning and self-direction contributing to the transformation into an active agent in the care process.

Author Biographies

Lúcia Nazareth Amante, UFSC

Enfermeira,  Doutora em Enfermagem, Professor Associado, Universidade Federal de Santa Catariana, Florianópolis, SC, Brasil

 

Neide da Silva Knihs, UFSC

Enfermeira, Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem, Universidade Federal de Santa Catarina, S, Brasil; Membro do Laboratório Produção Tecnológica e Grupo de Pesquisa Clí­nica,
Tecnologia e Informática em Saúde e Enfermagem (LAPETEC/GIATE) e Grupo de Estudos em Doação de Órgãos e Tecidos e Tecidos para Transplantes (GEDOTT-UNIFESP)

Lucas Antunes, UFSC

Enfermeiro pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Membro do Laboratório de pesquisa, ensino e tecnologia sobre saúde, enfermagem e reabilitação (Re) Habilitar

Juliana Balbinot Reis Girondi, UFSC

Enfermeira, Doutora em Enfermagem, Professora Adjunta Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil; Programa de Pós-graduação Gestão do Cuidado em Enfermagem, Modalidade Profissional da Universidade Federal de Santa Catarina;  membro do Laboratório de Pesquisas e Tecnologias em Enfermagem, Cuidado em Saúde a Pessoas Idosas (GESPI/UFSC), Laboratório de Pesquisa e Tecnologias para o Cuidado de Saúde no Ambiente Médico-Cirúrgico (LAPETAC/UFSC) e do Grupo de Apoio à Pessoa Ostomizada (GAO/UFSC)

Giovanni Ferreira de Farias, UFSC

Mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Campina Grande, Doutor em Educação pela Athabasca University, Canadá, Consultor em Educação a Distância através da GFarias Educação, empresa parceira oficial do Moodle (Modular Object Oriented Dynamic Learning Environment) no Brasil.  

Isabela Ligocki Candemil, UFSC

Acadêmica de enfermagem pelo curso de graduação em enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil; Membro do Laboratório de Pesquisas no Cuidado de Pessoas em Situações Agudas de Saúde (GEASS), Bolsista de Iniciação cientifica CNPq

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Published

2021-03-18

Issue

Section

Original articles