A multidisciplinary experience in a public hospital for children

Authors

  • Laylla Ribeiro Macedo UFES

DOI:

https://doi.org/10.33233/eb.v8i1.4634

Keywords:

multidisciplinary; experiences, health personnel

Abstract

The Multidisciplinary clinical model in a boarding school proposes the aggregation of other bases of acquiring knowledge, through the inclusion of social and human sciences into the thematic of formation in health. The results bring innovation to education on duty among professionals of different areas. It was established in 2002 with scientific activities with multidisciplinary approach. This study aims at describing the importance of boarding school in the academic education of the present internals and the professional education of ex-internals and preceptors. It is a descriptive study with qualitative approach, carried out in the Nossa Senhora da Glória Children Hospital, Vitória/ES. The experience of the Multidisciplinary boarding school in a public institution, according to the participants statements, pointed positive results for the internals professional education, as well as in preceptors’ professionals daily routine. However, it was surprising the limited number of literature references found about this theme.

Author Biography

Laylla Ribeiro Macedo, UFES

Acadêmica do Curso de Graduação em Enfermagem e Obstetrícia da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Membro do Internato Multidisciplinar do Hospital Infantil Nossa Senhora da Glória (HINSG)

References

Mattos RA, Pinheiro R. Construção da integralidade: cotidiano, saberes e práticas em saúde. Rio de Janeiro: Abrasco; 2003.

Japiassu H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago; 1976.

Merhy EE. Em busca do tempo perdido: a micropolítica do trabalho vivo em saúde. In: Merhy EE, Onocko RT, eds. Agir em saúde: um desafio para o público. São Paulo: Hucitec; 1997.

Guattari F. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense; 1977.

Minayo MCS. Desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7a ed. São Paulo: Hucitec, Rio de janeiro: Abrasco; 2000.

Moreira-Silva SF. Projeto de implantação do serviço de DST/AIDS do Hospital Infantil Nossa Senhora da Glória. Vitória: HINSG; 1996.

Rodrigues MG. Manual de Infectologia do HINSG. 2ª ed. Vitória: Rodrigues; 1998.

Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação em Saúde, Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Caminhos para a mudança na formação e desenvolvimento dos profissionais de saúde: diretrizes da ação política para assegurar Educação Permanente no SUS. Brasília, 25 de junho de 2003.

Published

2021-03-20

Issue

Section

Original articles