Children and adolescents in Brazil: recovery of historical and public policy trajectory of defenseless childhood and adolescence

Authors

  • Camila Rose Guadalupe Barcelos Schwonke Anhanguera
  • Adriana Dora da Fonseca FURG

DOI:

https://doi.org/10.33233/eb.v8i3.4663

Keywords:

public policies; street children; nursing; social exclusion

Abstract

The existence of street children and adolescents in a context of abandonment and social exclusion is an old phenomenon that it is mixed-up with the history of Brazilian country. In this meaning, this study consists of a reflection, based on a master’s dissertation titled “Sexuality and gender: oral story of adolescents who have experienced the reality on the streets”, of Post-Graduation Program in Nursing of Fundação Universidade Federal do Rio Grande, which intends to describe the historical trajectory of Brazilian children and adolescents, and also the public policy related to defenseless children and adolescents. We have noticed, during the historical trajectory, that the scenery of violations, social injustices and abandonment starts in the colonization period in Brazil, and that the public policies for this social group showed, initially, a more segregated and hygienist character than inclusive.

Author Biographies

Camila Rose Guadalupe Barcelos Schwonke, Anhanguera

Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Enfermagem, Gênero e Sociedade/ GEPEGS, Coordenadora do Curso de Enfermagem Faculdades Anhanguera Atlântico Sul Pelotas, RS, Brasil

Adriana Dora da Fonseca, FURG

Professora adjunta do Departamento de Enfermagem da Unversidade federal do Rio Grande (FURG), Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Enfermagem, Gênero e Sociedade/GEPEGS, RS, Brasil

References

Schwonke CRGB. Sexualidade e gênero: a história oral de adolescentes com vivências de rua [dissertação]. Rio Grande: Programa de Pós-graduação em Enfermagem. Fundação Universidade Federal do Rio Grande; 2006.

Ramos FP. A história trágico-marítima das crianças nas embarcações portuguesas do século XVI. In: Del Priore M, ed. História das crianças no Brasil. 4a. ed. São Paulo: Contexto; 2004. p.19-54.

Santana JSS. O processo de exclusão de adolescentes no Brasil: sua origem na infância desvalorizada. In. Ramos FR et al., Eds. Adolescer: compreender, apoiar, acolher. Projeto Acolher: Um encontro da enfermagem com o adolescente brasileiro. Brasília. ABEn/Governo Federal; 2000. 195p.

Chambouleyron R. Jesuítas e as crianças no Brasil quinhentista. In: Del Priore M, ed. História das crianças no Brasil. 4a ed. São Paulo: Contexto; 2004. p.55-83.

Scarano J. Criança esquecida das Minas Gerais. In: Del Priore M, ed. História das Crianças no Brasil. 4a ed. São Paulo: Contexto; 2004. p.107-136.

Del Priore. M. O cotidiano da criança livre no Brasil entre a colônia e o Império. In: Del Priore M, ed. História das crianças no Brasil. 4a ed. São Paulo: Contexto; 2004. p.84-106.

De Camargo CL, Alves ES, Quirino MD. Violência contra crianças adolescentes negros: uma abordagem histórica. Texto & Contexto Enferm 2005;14(4):608-15.

Gomes VLO. A interpretação do cuidado de enfermagem à criança em creches, pela ótica de Pierre Bourdieu [tese]. Florianópolis (SC): Programa de Pós-Graduação em Enfermagem/ UFSC; 2004. 177p.

Venancio RP. Os aprendizes da guerra. In: Del Priore M, ed. História das crianças no Brasil. 4a ed. São Paulo: Contexto; 2004. p. 178-192.

Mauad AM. A vida das crianças de elite durante o império. In: Del Priore M, ed. História das crianças no Brasil. 4a ed. São Paulo: Contexto; 2004. p.108-137.

Gregori MF. Meninos de rua e instituições, tramas, disputas e desmanche. São Paulo: Contexto; 2000.

Passetti E. Crianças carentes e políticas públicas. In: Del Priore M, ed. História das crianças no Brasil. 4ª ed. São Paulo: Contexto; 2004. p.318-347.

Santos MAC. Criança e criminalidade no início do século. In: Del Priore M, ed. História das crianças no Brasil. 4a ed. São Paulo: Contexto; 2004. p.193-210.

Schwonke AA. A rua vai à escola? Papel da escola para adolescentes em situação de rua na cidade de Pelotas/RS [dissertação]. Pelotas: Faculdade de Educação/UFPel. 2001.

Oliveira MS. A moral reformadora e a fusão de mentalidades adolescente sob o discurso penalisador. São Paulo Perspec 1999;13(4).

Brasil. Lei n.8069 - 13 de julho 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, e dá outras providências. 42ª Ed. São Paulo: Código Civil; 1992.

Oliveira AAP, Ribeiro MO O cuidar da criança de/na rua na perspectiva dos graduandos de enfermagem. Texto & Contexto Enferm 2006;15(2):246-53.

Published

2009-06-20