Care-educational gerontotechnology: thematic workshops with family caregivers of elderly people with Alzheimer's dementia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33233/eb.v20i5.4720

Keywords:

Alzheimer's disease; comprehensive health care; caregivers; health education; mental health care

Abstract

Objective: To promote health education about care for the elderly with Alzheimer's, through thematic workshops for family caregivers. Methods: Descriptive, qualitative study, based on the problematization methodology, carried out in health units in a city in the Northeastern Agreste Region. The approach was made through workshops from April to June 2018. The themes addressed were: types of dementia; behavioral changes in the elderly; family caregiver burden; family organization; difficulties and coping strategies related to care, and a support network for caregivers. Results: Four thematic workshops were held, with the participation of 15 family caregivers of elderly diagnosed with Alzheimer and attended in the Health Family Strategy (HFS) established for the study. The main findings were difficulties related to care and illness, change of routine and health problems of the caregiver because of care. Conclusion: The educational workshops with family caregivers of the elderly contributed to the training and promotion of their health, since, through the problematizations, it could be seen that many were overwhelmed by being the exclusive caregivers of the elderly, thus abdicating deal with self-care precepts. The relevance of implementing therapeutic interventions in primary care is confirmed, with an emphasis on care-educational technologies for family caregivers of elderly patients with Alzheimer's, with a view to reducing the impacts arising from this pathology about the patient-caregiver binomial.

Author Biographies

Maria Inês dos Santos, USP

Enfermeira, Especialista em Neurologia/Neurocirurgia, Universidade de Pernambuco/UPE, Doutoranda em Ciências (ICB-USP), São Paulo, Brasil

Claudia Daniele Barros Leite Barros Leite Salgueiro, IFPE

Doutora em Psicologia Clínica, Mestra em Ciências da Saúde pela Universidade de Pernambuco (UPE), Pós Graduada em Saúde Coletiva, Docente e Pesquisadora do curso Bacharelado em Enfermagem do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE), Pesqueira, PE, Brasil

Valquiria Farias Bezerra Barbosa, IFPE

Enfermeira, Doutora em Ciências Humanas (UFSC), Professora Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco/IFPE, Departamento do Bacharelado em Enfermagem, Pesqueira, PE, Brasil

Ana Neri Oliveira Alves, IFPE

Enfermeira formada pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco/IFPE, Departamento do Bacharelado em Enfermagem, Pesqueira/PE, Enfermeira atuante na Prefeitura Minucipal de Pesqueira, PE, Brasil

Marcos Cesar da Silva Filho, IFPE

Enfermeiro, IFPE, Pesqueira, PE, Brasil

Samara Santiago Sarmento de Oliveira, IFPE

Administradora de Empresas, Mestre em Economia (UFPE), Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, IFPE, Pesqueira, PE, Brasil

Suely Maria Trigueiro Inojosa, IFPE

Enfermeira, Especialista em Saúde Pública, Faculdade de Enfermagem Nossa Senhora das Graças, UPE, Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco/IFPE – Departamento do Bacharelado em Enfermagem, Pesqueira, PE, Brasil

Juliane da Silva Pereira, UFPE

Enfermeira formada pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco/IFPE - Campus Pesqueira, Mestranda em Gestão e Economia da Saúde, Universidade Federal de Pernambuco/UFPE, Enfermeira da Secretaria de Saúde do Município de Pesquira, PE, Brasil

Leonardo Silva da Costa, IFPE

Enfermeiro formado pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco/IFPE - Campus Pesquira, PE, Pós-graduado em Urgência e Emergência, UniBF

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Published

2021-11-20

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