Profile of nursing and medicine students from a public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33233/eb.v21i2.4947

Keywords:

Nursing, Medicine, Students, Universities

Abstract

Introduction: Winning a place in a higher education course is a time of great achievement, but several changes and difficulties permeate the academic trajectory. Objective: To know the sociodemographic profile, lifestyle, chronic disease and academic data of students from nursing and medicine courses at a public university. Methods: Cross-sectional, descriptive and quantitative study, developed from October to December 2020, with 272 students. After approval by the Research Ethics Committee, data collection was performed using a questionnaire with 34 questions using Google Forms. Descriptive analysis of variables was used, through absolute and relative frequency, measures of central tendency and dispersion. Results: The majority were female, up to 22 years of age, single, white color/ethnicity, Catholic, non-smokers and does not have a chronic disease. In addition, most participants identified themselves and were satisfied with the course, did not have dependence on subjects, supported themselves financially with the help of their family and developed extracurricular activities. Conclusion: It is important to know the profile of students in nursing and medicine courses for the development of strategies that benefit learning, well-being and maintenance in the higher education institution.

Author Biographies

Sérgio Alves Dias Júnior, UNIFAL

Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), Brasil

Evelise Aline Soares, Universidade Federal de Alfenas

Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), Brasil

Zélia Marilda Rodrigues Resck, Universidade Federal de Alfenas

Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), Brasil

Denismar Alves Nogueira, Universidade Federal de Alfenas

Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), Brasil

Cristiane Aparecida Silveira Monteiro, Universidade Federal de Alfenas

Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), Brasil

Fábio de Souza Terra, Universidade Federal de Alfenas

Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), Brasil

References

Brasil. Ministério da Educação. Qual é a diferença entre faculdades, centros universitários e universidades? [Internet]. [cited 2020 Fev 4]. Available from: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/127-perguntas-frequentes-911936531/educacao-superior-399764090/116-qual-e-a-diferenca-entre-faculdades-centros-universitarios-e-universidades

Porto MAS, Soares AB. Expectativas e adaptação acadêmica em estudantes universitários. Psicol Teor Prat 2017;19(1):208-19. https://doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v19n1p208-219

Schleich ALR, Polydoro SAJ, Santos AAA. Escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior. Avaliação Psicológica [Internet] 2006;5(1):11-20. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712006000100003

Porto MAS, Soares AB. Diferenças entre expectativas e adaptação acadêmica de universitários de diversas áreas do conhecimento. Análise Psicológica 2017;35(1):13-24. doi: 10.14417/ap.1170

Soares AB, Monteiro MC, Maia FA, Santos ZA. Comportamentos sociais acadêmicos de universitários de instituições públicas e privadas: o impacto nas vivências no ensino superior. Pesquisas e Práticas Psicossociais [Internet] 2019 [cited 2022 Mar 25];14(1):1-16. Available from: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/revista_ppp/article/view/1783/2076

Ferreira, FMPB, Mota LAN, Brito IS, Santos MR. Perfil de saúde dos estudantes de enfermagem: diagnóstico epidemiológico a partir do modelo PRECEDE-PROCEED. Rev Enf Ref 2017;4(15):91-103. doi: 10.12707/RIV17047

Santos JS, Silva RN, Ferreira MA. Saúde da população LGBTI+ na Atenção Primária à Saúde e a inserção da Enfermagem. Esc Anna Nery Rev Enferm 2019;4(23):e20190162. doi: 10.1590/2177-9465-ean-2019-0162

Alves B, Gonçalves MB, Fontoura LV, Neves GD. Perfil sexual de estudantes universitários. Rev Bras Promoç Saúde 2017;30(4):1-8. doi: 10.5020/18061230.2017.6219

Ziapour A, Kianipour N. Health-related quality of life among university students: the role of demographic variables. Journal of Clinical and Diagnostic Research 2018;12(3):1-4. doi: 10.7860/jcdr/2018/29161.11258

Fonseca R, Escola J, Carvalho AA, Loureiro A. Perfil sociodemográfico de estudantes universitários: estudo descritivo-correlacional entre uma universidade portuguesa e brasileira. Educ Foco 2019;24(1):342-66. doi: 10.34019/2447-5246.2019.v23.26040

Brasil. Ministério da Saúde. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior [cited 2022 Mar 25]. [cited 2021 Mai 24]. Available from: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf

Pinheiro M, Santos EC. Ensino superior e experiência religiosa: o perfil religioso de estudantes de graduação em educação física. Revista Tecer 2017;10(19):101-11. Available from: https://www.metodista.br/revistas-izabela/index.php/tec/article/view/1449/895

Swatowiski C, Silva D, Alvarenga O. Religião no contexto universitário: uma pesquisa entre estudantes de Ciências Sociais e Psicologia da UFU. Interseções 2018;20(2):388-411. doi: 10.12957/irei.2018.39031

Vizzotto MM, Jesus SN, Martins AC. Saudades de casa: indicativos de depressão, ansiedade, qualidade de vida e adaptação de estudantes universitários. Rev Psicol Saúde 2017;9(1):59-73. doi: 10.20435/pssa.v9i1.469

Santos LA, Andrade IS, Souza TA, Leal IB, Kameo SY, Neves SOC, et al. A ansiedade e o distanciamento familiar em estudantes universitários. REAS/EJCH 2020;12(11):1-8. doi: 10.25248/reas.e4933.20

Josiane VC, Carlos FMG, Ronaldo JPJ, Daniel AS. Estresse em estudantes universitários: uma abordagem epidemiológica. Rev Enferm UFPE on line 2019;13(1):e241547. doi: 10.5205/1981-8963.2019.241547

Brasil. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Características gerais dos domicílios e dos moradores 2019 [Internet]. [cited 2021 Mai 25]. Available from: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101707_informativo.pdf

Santos JER, Lucio LG, Rosa APT, Silva EM, Silva DA. Estudar e trabalhar: motivações e dificuldades de graduandos de Enfermagem. Revista Nursing [Internet]. 2020;23(262):3677-82. Available from: www.revistanursing.com.br/revistas/263/pg21.pdf

Araújo MA, Vieira CX, Mascarenhas CHM. Prevalência do consumo de drogas lícitas e ilícitas por estudantes universitários. Rev Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog 2018;14(3):144-50. doi: 10.11606/issn.1806-6976.smad.2018.000342

Mendonça AKRH, Jesus CVF, Lima OS. Fatores associados ao consumo alcoólico de risco entre universitários da área da saúde. Rev Bras Educ Med 2018:42(1):205-13. doi: 10.1590/1981-52712018v42n1RB20170096

Gómez CZ, Landeros RP, Noa PM, Patricio MS. Consumo de alcohol, tabaco y otras drogas en jóvenes universitarios. Cienc Serv Salud Nutr 2017;16(4):1-9. doi: 10.29105/respyn16.4-1

Nogueira MJ, Sequeira C. Predictors of psychological well-being in higher education students. Rev Rol Enferm [Internet] 2020 [cited 2022 Mar 25];43(1):356-63. Available from: https://www.researchgate.net/publication/338674211_Preditores_de_Bem-estar_Psicologico_em_Estudantes_do_Ensino_Superior

Guimarães MR, Batista AMO, Santos IMS, Vale MPSS, Moura IH, Silva ARV. Estilo de vida e fatores associados entre estudantes universitários. Rev Enferm UFPE on line 2017;11(8):3228-35. doi: 10.5205/reuol.11135-99435-1-ED.1108sup201706

Morais HCC, Cavalcante SN, Nascimento LB, Mendes IC, Nascimento KP, Fonseca R. Fatores de risco modificáveis para doenças crônicas não transmissíveis entre estudantes universitários. Rev Rene (Online) 2018;19:e3487. doi: 10.15253/2175-6783.2018193487

Souza RC, Souza LC, Costa JB, Soares WD, Cruz AFP. O uso de antidepressivos em estudantes da área da saúde. Brazilian Journal of Development 2021;7(4):40842-52. doi: 10.34117/bjdv7n4-511

Cavalcanti ITN, Andrade CSM, Tiryaki GF, Costa LCC. Desempenho acadêmico e o sistema de cotas no ensino superior: evidência empírica com dados da Universidade Federal da Bahia. Avaliação 2019;24(1):305-27. doi: 10.1590/S1414-407720190001000016

Alves MCM, Ramos JES, Borba MC, Moutinho LMG, Cabral RM. Causas para evasão no primeiro período dos cursos das engenharias agrarias. Revista CAMINE: Caminhos da Educação 2017;9(2):52-77. doi: 10.5016/camine.v9i2.2207

Pinto NGM, Quadros MRC, Cruz FV, Conrad CC. Satisfação acadêmica no ensino superior brasileiro: uma análise das evidências empíricas. Revista Brasileira de Ensino Superior 2017;3(2):3-17. doi: 10.18256/2447-3944.2017.v3i2.1600

Mallet ALR, Fernandes APJF, Kitchenman RSR, Giovanini FCM, Kestenberg D, Andrade LPLS. Enfermeiros na graduação médica: experiências e perspectivas nas duas graduações. Braz J Develop 2020;6(12):95984-96000. doi: 10.34117/bjdv6n12-186

Guimarães JMC, Vieira RS, Oliveira VL, Carneiro RS. Habilidades sociais e autoeficácia em universitários. Polêmica 2019;19(2):37-49. doi: 10.12957/polemica.2019.47378

Pereira TJ, Trentino JP, Alves FC, Puggina AC. Fatores que interferem na qualidade dos relacionamentos interpessoais de alunos de enfermagem. Esc Anna Nery Rev Enferm 2019;23(1). doi: 10.1590/2177-9465-EAN-2018-0159

Brito ACTC, Souza KR, Almeida VL. Política pública de assistência estudantil no Ensino Superior: o Programa Bolsa Permanência na Universidade Federal da Grande Dourados. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação 2021;16(2):508-23. doi: 10.21723/riaee.v16i2.13671

Machado MLM, Correia PMS, Salles WN, Marinho A, Farias GO. Percepções socioambientais de estudantes de licenciatura em educação física de uma universidade pública de Santa Catarina: associações com características pessoais. Conexões: Educ Fís 2018;16(1):31-48. doi: 10.20396/conex.v16i1.8649894

Published

2022-04-30

Issue

Section

Original articles