Impact on the knowledge of nursing students about tracking blood pressure values
DOI:
https://doi.org/10.33233/eb.v21i3.5034Keywords:
Determinação da Pressão Arterial; Pressão Arterial; Hipertensão; Materiais de Ensino; Educação em EnfermagemAbstract
Introduction: Hypertension is a serious public health problem. Efficacy, as well as speed in diagnosis and treatment, are essential. Objective: To carry out training and qualification of undergraduate nursing students on the tracking of blood pressure values, and to analyze the impact on theoretical knowledge on the indirect measurement of blood pressure. Methods: Cross-sectional study, before and after type, carried out with 16 undergraduate nursing students. They were invited to fill out a form validated before and after the Workshop, which included an expository-dialoged class via Google Meet and an educational video. Results: The knowledge of nursing students improved regarding the steps of indirect measurement of blood pressure after participating in the Workshop, especially in the steps of care and changes in the use of the cuff, among others. However, it is necessary to improve the steps of patient preparation and environment and calibration. Conclusion: When evaluating the impact of the Workshop, the learning among students in some of the steps of indirect measurement of blood pressure was significant. The Workshop strategy can also be adopted along with other procedures that involve the training of nurses.
References
Barroso WKS. Diretrizes Brasileiras de Hipertensão Arterial – 2020. Arq Bras Cardiol 2021;116(3):516-658. doi: 10.36660/abc.20201238
Tesema S, Disasa B, Kebamo S, Kadi E. Knowledge, attitude and practice regarding lifestyle modification of hypertensive patients at Jimma University Specialized Hospital, Ethiopia. Primary Health Care 2016;6(1). doi: 10.4172/2167-1079.1000218
Beaney T, Schutte AE, Tomaszewski M, Ariti C, Burrell LM, Castillo RR, et al. May Measurement Month 2017: an analysis of blood pressure screening results worldwide. The Lancet 2018;6(7):E736-E743. doi: 10.1016/S2214-109X(18)30259-6
Oliveira TMF, Almeida TCF. Adequação do manguito durante a medida da pressão arterial: uma revisão integrativa. Ciênc Saúde 2015;8(1):35-41. doi:10.15448/1983-652X.2015.1.19419
Costa BCP, Hilario VG, Veiga EV. Programas de rastreamentos dos valores da pressão arterial no mundo: revisão integrativa. Saúde Coletiva 2021;11(61). doi: 10.36489/saudecoletiva.2021v11i61p4942-4957
Gomes ET, Bezerra SMM.S. Níveis pressóricos de pacientes em acompanhamento pelo Programa Hiperdia. ABCS Health Sci 2018; 43(2):91-96. doi: 10.7322/abcshs.v43i2.1076
Campbell NRC, Lackland DT, Lisheng L, Zhang X, Nilsson PM, Niebylka ML. The World Hypertension League: where now and where to in salt reduction. Cardiovasc Diagn Ther 2015;5(3):238-42. doi: 10.3978/j.issn.2223-3652.2015.04.08
Poulter NR, Schutte AE, Tomaszewski M, Lackland DT. May Measurement Month: a new joint global initiative by the International Society of Hypertension and the World Hypertension League to raise awareness of raised blood pressure. J Hypertens 2017;35:1126-28. doi: 10.1097/HJH.0000000000001346
Mangat BK, Khalsa T, Niebylski ML, Mohan S, Campbell N, et al. Resources for blood pressure screening programs in low resource settings: a guide from the world hypertension league. J Clin Hypertens 2015;17(6). doi: 10.1111/jch.12499
Machado JP. Intervenção educativa sobre a medida indireta da pressão arterial para profissionais de enfermagem: uma proposta para a segurança do paciente [Tese]. 2014. Ribeirão Preto: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (USP); 2014.
Caetano GM, Daniel ACQG, Costa BCP, Veiga EV. Construção e validação de vídeo educativo sobre medida da pressão arterial em programas de rastreamento. Texto Contexto Enferm 2021;30:e20200237. doi: 10.1590/1980-265X-TCE-2020-0237
Sociedade Brasileira de Cardiologia. 7ª Diretriz Brasileira de Hipertensão Arterial. Arq Bras Cardiol [Internet]. 2016 [cited 2022 June 9];107(3Supl3). Available from: http://publicacoes.cardiol.br/2014/diretrizes/2016/05_HIPERTENSAO_ARTERIAL.pdf
Agresti A. Categorical Data Analysis. 2 ed. New Jersey: John Wiley & Sons; 2000.
Bachur CK, Candido SS, Machado JP, Daniel ACQG, Silva CMS, et al. O uso das metodologias ativas como estratégias de ensino da medida da pressão arterial. J Hum Growth Dev 2020;30(3):443-50. doi: 10.7322/jhgd.v30.11112
Bastos MC, Vilela RQB, Canuto MM. Vídeo com pacientes virtuais na avaliação do conhecimento dos internos de medicina sobre cefaleias. Rev Bras Educ Med 2020;44(2):e059. doi: 10.1590/1981-5271v44.2-20190288
Fontana RT, Wachekowski G, Barbosa SSN. As metodologias usadas no ensino de enfermagem: com a palavra, os estudantes. Educação em Revista 2020;36:e220371. doi: 10.1590/0102-4698220371
Pereira BC, Veiga EV, Terra FS, Santos CA, Fava SMCL, Resck ZMR. Web aplicativo como estratégia para o ensino da medida da pressão arterial na enfermagem. Evidentia [Internet]. 2019 [cited 2022 June 10];16:e12533. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7265156
Pereira BC, Nascimento MGG, Lima RS, Dázio EMR, Fava SMCL, et al. Knowledge and skills about measuring blood pressure among nursing undergraduate students. Rev Fund Care Online 2018;10(3):729-36. http://doi.org/10.9789/2175-5361.2018.v10i3.729-736
Fiório CE, Cesar CLG, Alves MCGP, Goldbaumet M. Prevalence of hypertension in adults in the city of São Paulo and associated factors. Rev Bras Epidemiol 2020;23:e200052. doi: 10.1590/1980-549720200052
Fonseca WA, Magnabosco P, Neto OPA, Figueiredo VN. Rastreamento da pressão arterial em uma cidade do interior de Minas Gerais: um relato de experiência. Em Ext 2019;17(2):123-32. doi: 10.14393/REE-v17n22018-rel02
Bellan MC, Alves VC, Neves MLS, Lamas JLT. Revalidation of game for teaching blood pressure auscultatory measurement: a pilot study. Rev Bras Enferm 2017;70(6):1159-68. doi: 10.1590/0034-7167-2016-0578
Costa KS, Freitas GF, Hagopian EM. Homens na enfermagem: Formação acadêmica posterior à graduação e trajetória profissional. Rev Enferm UFPE on line 2017;11(3):1216-26. doi: 10.5205/reuol.10544-93905-1-RV.1103201712
Daniel ACQG, Veiga EV, Machado JP, Mafra ACCN, Cloutier L. Effect of an educational program for the knowledge and quality of blood pressure recording. Rev Latinoam Enferm 2019;27:e3179. doi: 10.1590/1518-8345.3011.3179
Machado JP, Veiga EV, Ferreira PAC, Martins JCA, Daniel ACQG, Oliveira AS. Theoretical and practical knowledge of Nursing professionals on indirect blood pressure measurement at a coronary care unit. Einstein (São Paulo) 2014;12(3):330-5. doi: 10.1590/S1679-45082014AO2984
Mouro DL, Godoy S, Veiga EV, Zandomenighi RC, Marchi-Alves LM. Práticas adotadas por profissionais de enfermagem para medida indireta e registro da pressão arterial. Rev Min Enferm 2017;21:e-995. doi: 10.5935/1415-2762.20170005
Bilo G, Sala O, Perego C, Faini A, Gao L, Głuszewska A, et al. Impact of cuff positioning on blood pressure measurement accuracy: may a specially designed cuff make a difference? Hypertens Res 2017;40(6):573-80. doi: 10.1038/hr.2016.184
Destefano RM, Schmitt FRA, Starke S, Helena ETS. Adequacy of sphygmomanometer cuff to brachial circumference of people attended in Primary Health Care Centers. Rev Bras Epidemiol 2017;20(1). doi: 10.1590/1980-5497201700010007
Maia KAP, Malachias MVB, Paiva IV, Mariano RM, Paiva RV. Inadequações dos esfigmomanômetros usados em serviços de pronto atendimento em uma grande capital do Brasil. Int J Cardiovasc Sci 2017;30(2):100-8. doi: 10.5935/2359-4802.20170028
Gervazoni AC, Lopes KSO, Camargo MC. Conhecimento sobre a verificação de pressão arterial dos enfermeiros de um hospital escola do interior paulista. Colloq Vitae 2017;9(2):22-9. doi: 10.5747/cv.2017.v09.n2.v196
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bárbara Caroliny Pereira Costa, Isabela Menezes de Oliveira, Thamares Araujo Cividanes, Eugenia Velludo Veiga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.