Sexuality of the elderly: knowledge and attitude of nursing students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33233/eb.v22i3.5132

Keywords:

Elderly, Sexuality, Nursing Students

Abstract

Objective: To evaluate the knowledge and attitude of nursing students in relation to the sexuality of the elderly. Method: Descriptive and quantitative study. A form was used on the social and academic characterization of the student and the ASKAS (Aging Sexual Attitudes and Knowledge Scale) scale. Results: The mean age is 32 ± 8 years, majority female 87 (83.7%) and single 60 (57.7%). Most students developed activities with the elderly about sexuality, worked in the area of gerontology and think that the theme should be further discussed. Evaluation of ASKAS Knowledge and Attitude according to gender showed no real difference, knowledge per semester showed greater differences between the 3rd (median = 65 points) and 10ºSemester (median = 75 points) and Attitude according to semesters identified equal performance among students. Conclusion: It is expected that the results will allow identifying the weaknesses in the curriculum of the courses in relation to elderly sexuality.

Author Biographies

Alexandra de Souza Paiva, FAMAZ

Enfermeira, Centro Universitário Metropolitano da Amazônia, Belém, PA, Brasil

Rose de Fátima da Costa Miranda, FAMAZ

Enfermeira, Centro Universitário Metropolitano da Amazônia, Belém, PA, Brasil

Dayara de Nazaré Rosa de Carvalho, UEPA

Enfermeira, Mestre em Educação e Cuidado em Saúde e Enfermagem na Amazônia pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem, Universidade do Estado do Pará, Bélem, PA, Brasil

Fernando Conceição de Lima, UEPA

Enfermeiro, Residente em enfermagem em centro de terapia intensiva, Universidade do Estado do Pará, Belém, PA, Brasil

Letícia Gomes de Oliveira, Instituto Evandro Chagas

Enfermeira, Mestranda pelo Programa de Pós Graduação em Epidemiologia e Vigilância em Saúde, Instituto Evandro Chagas, Secretaria de Vigilância em Saúde, Ministério da Saúde, Belém, Pará, Brasil

Viviane Ferraz Ferreira de Aguiar, UFPA

Enfermeira, Doutoranda do Programa de Doenças Tropicais, do Núcleo de Medicina Tropical, da Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil

References

Aguiar RB, Leal MCC, Marques APO, Torres KMS, Tavares MTD. Idosos vivendo com HIV – comportamento e conhecimento sobre sexualidade: revisão integrativa. Ciênc Saúde Coletiva. 2020;25(2):575-84. doi: 10.1590/1413-81232020252.12052018

Aguiar RB, Leal MCCM, Oliveira AP. Conhecimento e atitudes sobre sexualidade em pessoas idosas com HIV. Ciênc Saúde Coletiva. 2020;25(6):2051-62. doi: 10.1590/1413-81232020256.18432018

Soares KGM, Nazareth S. O silêncio da sexualidade em idosos dependentes. Ciênc Saúde Coletiva 2021;26(1):129-36. doi: 10.1590/1413-81232020261.30772020

Evangelista ADR, Moreira ACA, Freitas CASL, Val DRD, Diniz JL, Azevedo SGV. Sexualidade de idosos: conhecimento/atitude de enfermeiros da Estratégia Saúde da Família. Rev Esc Enferm USP 2019;53. doi: 10.1590/S1980-220X2018018103482

Moreira WC, Carvalho ARBD, Lago EC, Amorim FCM, Alencar DDC, Almeida CAPL. Formação de estudantes de Enfermagem para atenção integral ao idoso. Rev Bras Geriatr Gerontol 2018;21(2):186-93. doi: 10.1590/1981-22562018021.170137

Ayres M, Ayres DL, Santos AAS, Ayres J, Ayres D, Santos T, et al. BioEstat 5.3. Aplicações Estatísticas nas Áreas das Ciências Biológicas e Médicas. 5. ed. Belém: Publicações avulsas do Mamirauá. 2007. p.361.

Vasconcelos EMD, Trindade CO, Barbosa LR, Martino MMFD. Fatores preditivos da síndrome de burnout em acadêmicos de enfermagem de uma universidade pública. Rev Esc Enferm USP. 2020;54:e03564. doi: 10.1590/S1980-220X2018044003564

Al-Alawi M, Al-Sinawi H, Al-Qubtan A, Al-Lawati J, Al-Habsi A, Al-Shuraiqi M. Prevalence and determinants of burnout syndrome and depression among medical students at Sultan Qaboos University: A cross-sectional analytical study from Oman. Archives of Environmental & Occupational Health. 2019;74(3):130-9. doi: 10.1080/19338244.2017.1400941

Silva JC, Costa CA, Oliveira ASS, Caldas ALF, Lima FC, Pinheiro WRA, et al. Visão do acadêmico de enfermagem sobre a disciplina saúde do idoso na formação acadêmica: relato de experiência. Revista Eletrônica Acervo Saúde. 2020;(38):e1842. doi: 10.25248/reas.e1842.2020

Valente J, Almeida MB, Geraldini AFS. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional. 2017;17(52):455-78. doi: 10.7213/1981-416X.17.052.DS07

Reis RPD, Oliveira JKC, Vanderlei MG, Barbosa DFR, Santos JMD, Gomes MP, et al. A atuação do enfermeiro frente à sexualidade na terceira idade: uma revisão integrativa. Revista Eletrônica Acervo Saúde. 2020;(55) e3740. doi: 10.25248/reas.e3740.2020

Mezzena A, Souza A, Gonçalves V, Almeida, E, Silva T. Motivos e contribuições referidas por um grupo de profissionais pós-graduandos sobre a formação na área da Gerontologia. Revista Kairós: Gerontologia. 2021;24:29-45. doi: 10.23925/2176-901X.2021v24i0p29-45

Lima RRTD, Vilar RLAD, Castro JLD, Lima KCD. A educação interprofissional e a temática sobre o envelhecimento: uma análise de projetos pedagógicos na área da Saúde. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 2018;22:1661-73.

Ministério da Educação (BR). Diretrizes curriculares - curso de graduação. Brasília. Despacho do Ministro em 1/10/2001, publicado no Diário Oficial da União de 3/10/2001, Seção 1E: 131, 2001. [Internet]. [citado 2016 Out 5]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/ces1133.pdf

Lima PM, Battestin B, Ferreira SH, Lima FJR, Lawall ARN, Domingues VO, Moraes CF. Disfunção erétil no Idoso. Rev Med Saúde Brasília. 2016;5(1):128-34.

Braga LO, Souza DV. Sexualidade na terceira idade: prevenção de doença sexualmente transmissível. Revista Farociência. 2016;1(1):1-4. [citado 2016 Out 5]. Disponível em: http://www.faro.edu.br/farociencia/index.php/FAROCIENCIA/article/view/33/34

Santos AP. Conhecimentos, habilidades e atitudes: o conceito de competências no trabalho e seu uso no setor público. Revista do Serviço Público [Internet]. 2011 [citado 2016 Nov 26];62(4):369-86. Disponível em: http://www.tre-s.jus.br/arquivos/SANTOS_conceito_competencia.pdf

Beltrão KL, Alves JED. A reversão do hiato de gênero na educação brasileira no século XX. Cadernos de Pesquisa [Internet]. 2009 [citado 2016 out 5]; 39(136):125-56. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v39n136/a0739136.pdf

Rabelo DF, Lima CFM. Conhecimento e atitude de futuros profissionais da saúde em relação à sexualidade na velhice. Revista Temática de Gerontologia [Internet]. 2011 [citado 2016 nov 23];5(14):163-80. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/viewFile/9909/7363

Mendes J, Soares VMN, Massi GAA. (2015). Percepções dos acadêmicos de fonoaudiologia e enfermagem sobre processos de envelhecimento e a formação para o cuidado aos idosos. Revista CEFAC 2015;17(2):576-85. doi: 10.1590/1982-021620153714

Alves TF. A relação teoria e prática na formação do enfermeiro: concepções de acadêmicos de enfermagem em estágio supervisionado [Internet] [Dissertação]. São Paulo: Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); 2014. 71f. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/47396

Oliveira EN, Rodrigues S, Linhares JC, Lira TQ, Lopes RE, Martins P, Bispo M. Percepção acerca do envelhecimento e da pessoa idosa par um grupo de estudantes de graduação em Enfermagem. Saúde Coletiva Digital [Internet]. 2013 [citado 2017 maio 20];1(1):42-9. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/842/84228211008.pdf

Rozendo ADAS, Alves JM. Sexualidade na terceira idade: tabus e realidade. Revista Kairós Gerontologia [Internet]. 2015 [citado 2017 maio 20];18(3):95-107. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/download/26210/18869

Moreira F, Ferreira E. Teoria, prática e relação na formação inicial na enfermagem ena docência. Educação, Sociedade e Cultura [Internet]. 2014 [citado 2017 jun 5];41:127-48. Disponível em: http://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC41_F_Moreira_E_Ferreira.pdf

Published

2023-07-09

Issue

Section

Original articles