Implementation of quick response codes in the laboratory: teaching technologies in human anatomy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33233/eb.v22i6.5542

Keywords:

Learning; Anatomy; Educational Technology.

Abstract

Objective: Implement educational technologies for the study of human anatomy in the laboratory of a public university. Methods: Qualitative, descriptive and exploratory action research. In the research phase, the participants answered questions about sociodemographic characterization and about the theme online. In the action phase, strategies for teaching anatomy were sought in the literature through the insertion of technologies, highlighting the use of educational sites and quick response codes. In this way, a website was created free of charge, and quick response codes were prepared and fixed in the parts. Characterization data were submitted to simple descriptive statistics and qualitative data to interpretive analysis. The study followed all ethical precepts in force (Certificate of Presentation of Ethical Appreciation: 56265422.0.0000.9247). Results: 36 students participated in the research, with an average age of 24 years. Participants had anatomy classes in a hybrid way (28%), and 72% (n=26) participated in face-to-face monitoring. Still, 89% used the internet as a way to complement their studies. In this way, the elaborated website has four tabs: presentation, norms, courses and disciplines and systems, the latter is subdivided into the ten main systems studied in systemic anatomy, being accessed through quick response codes attached to the parts. Conclusion: The elements of technological development and innovation present in the research were the construction of the site and the implementation of quick response codes in the anatomy laboratory, as educational technologies for the study, they have easy access and low cost, as well as they do not require materials and equipment expensive.

Author Biographies

Gabrieli Fernandes Travagim, UNESPAR

Graduada em Enfermagem na Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR, Brasil 

Marcela Fernandes Travagim, UNESPAR

Graduada em Enfermagem na Universidade Estadual do Paraná. Mestranda em Enfermagem no Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, Brasil  

João Pedro Roéfero Silva , UNESPAR

Graduado em Enfermagem na Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR, Brasil

Maria Eduarda da Silva Secato , UNESPAR

Graduanda em Enfermagem na Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR, Brasil 

Gabriela Monteiro Silva, UNESPAR

Graduanda em Enfermagem na Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR, Brasil  

Célia Maria Gomes Labegalini, UNESPAR

Docente do Colegiado de Enfermagem da Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR, Brasil

Maria Antonia Ramos Costa , UNESPAR

Doutora em Enfermagem, Docente do Colegiado de Enfermagem da Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR, Brasil  

References

Silva JB. O uso de ferramentas tecnológicas no processo de ensino-aprendizagem. Multidebates [Internet]. 2020 [citado 2022 Set 03];4(3):78-84. Disponível em: https://revista.faculdadeitop.edu.br/index.php/revista/article/view/264

D'Alpino PHP, Polassi MR, Maia MHM, Tomaz PLS, Oliveira TS. Uso de plataformas integradoras de ferramentas tecnológicas e pedagógicas em ambiente virtual de aprendizagem em profissões de saúde. Rev Ens. Educ Cienc Human. 2018;19(2):168-176. doi: 10.17921/2447-8733.2018v19n2p168-176

Boff TC, Scaramussa AB, Christianetti M, Rossi RC, Silva DTR. O uso da tecnologia no ensino da anatomia humana: revisão sistemática da literatura de 2017 a 2020. Medicina (Ribeirão Preto). 2020;53(4):447-55. doi: 10.11606/issn.2176-7262.v53i4p447-455

Dias NB, Souza MFE, Krueger E, Fornaziero CC, Fernandes EV. A utilização do código de quick response no ensino da anatomia humana do aparelho locomotor. Arq. Ciências Saúde UNIPAR [Internet]. 2020;24(2):113-16. doi: 10.25110/arqsaude.v24i2.2020.7646

Clunie L, Morris NP, Joynes VCT, Pickering JD. How comprehensive are research studies investigating the efficacy of technology-enhanced learning resources in anatomy education? A systematic review. Anat Sci Educ. 2017;11(3):303-319. doi: 10.1002/ase.1762

Fornaziero CC, Fernandes EV, Krueger E, Neto ERV. Anatomia humana na clínica cirúrgica: Programa de formação complementar no ensino da medicina. Arq. Ciências Saúde UNIPAR. 2019;23(1):65-67. doi: 10.25110/arqsaude.v23i1.2019.6728

Thiollent M. Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez; 2011.

Marconi MA, Lakatos EM. Metodologia Científica. 8 ed. São Paulo: Atlas, 2017.

Polit DF, Beck CT, Hungler BP. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. 7 ed. Porto Alegre: Artmed; 2011.

Souza JCO, Filho JOAS, Junior RRS, Lima NR, Lima NR, Nascimento TS, et al. Impactos da monitoria acadêmica de anatomia humana: concepções de estudantes de enfermagem. Rev Enferm Atual In Derme. 2020;94(32):e-020061. doi: 10.31011/reaid-2020-v.94-n.32-art.877

Teixeira AD, Ribeiro BO. Geração Z: problemáticas do uso da internet na educação escolar. Ciclo Rev. [Internet]. 2018 [citado 2022 Set 10];3(1):1-11. Disponível em: https://periodicos.ifgoiano.edu.br/ciclo/article/view/850

Barros EP, Marosti AR. Percepção dos alunos de medicina sobre ensino e aprendizagem da neuroanatomia humana no curso de medicina [dissertation on the Internet]. In: Encontro Internacional de Produção Científica [Internet]; 19-21 Out 2021; Maringá-PR: Universidade Cesumar; 2021 [citado 2022 Set 13]. Disponível em: http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/9522

Oliveira RCE, Tinôco JDS, Delgado MF, Andriola IC, da Silva CMB, Lira ALBC. Estrategia educativa no ensino de anatomia humana aplicada à enfermagem. Av. Enferm. [Internet]. 2018;36(1):31-39. doi: 10.15446/av.enferm.v36n1.61034

Strini PJSA, Strini PJSA, Bernardino Júnior R. Metodologia ativa em aulas práticas de anatomia humana: A conjunta elaboração de roteiros. Re-Vista. 2020;27(2):680-97. doi: 10.14393/ER-v27n2a2020-13

Sousa RKS. Contribuições da ferramenta QR Code na abordagem do conteúdo de anatomia no Ensino fundamental II [TCC]. Vitoria: Universidade Federal de Pernambuco, Licenciatura em Ciências Biológicas; 2019 [citado 2022 Set 22]. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/36985

Published

2024-01-28

Issue

Section

Original articles