The educational health diagnosis of people with chronic obstructive pulmonary disease using home oxygen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33233/fb.v24i5.5455

Keywords:

educação em saúde, fisioterapia, DPOC, oxigênio

Abstract

Introduction: Chronic obstructive pulmonary disease is a respiratory disease characterized by chronic airflow obstruction associated with abnormal lung inflammatory responses. In advanced cases, the person with the disease needs supplemental oxygen, limiting their activities of daily living.Objective: To identify the educational health diagnosis of people with chronic obstructive pulmonary disease using home oxygen from the Better at Home Program. Methods: This article describes the first phase of a design-based research carried out in Dourados-Mato Grosso do Sul, from November 2022 to March 2023. Fourteen subjects participated in the research, 9 women and 5 men, with a mean age of 73.4 years. The interviews were audio-recorded and transcribed, followed by content analysis based on Maria Helena Salgado Bagnato's framework. Results: Two educational diagnoses were identified: providing an exchange of knowledge for a better understanding of the disease and identifying conditions for the subjects to face and adapt to the limitations of the disease. Conclusion: Thus, based on these diagnoses, the physiotherapist's health education actions will consist of planning alternatives for understanding and understanding the illness process, and providing ways to better adapt to the limitations of the disease, making them active subjects in their process of health education.

Author Biographies

Marlova Debastiani Esteves, UEMS

Discente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu de Ensino em Saúde, Mestrado Profissional, da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Dourados, MS, Brasil

Rogerio Dias Renovato, UEMS

Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu de Ensino em Saúde, Mestrado Profissional, da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Dourados, MS, Brasil

References

Clímaco DCS, Lustosa TC, Silva MVFP, Lins-Filho OL, Rodrigues VK, Oliveira-Neto LAP, et al. Sleep quality in COPD patients: correlation with disease severity and health status. J Bras Pneumol. 2022;48(3):1-7. doi: 10.36416/1806-3756/e20210340

Lottermann PC, Sousa CA, Liz CM. Programas de exercício físico para pessoas com DPOC: uma revisão sistemática. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR. 2017;21(1):65-75. doi: 10.25110/arqsaude.v21i1.2017.5340

Souza AS, Silva MD, Sousa LH, Barbosa JS, Santos D, Santos PHS, et al. Exercício físico no tratamento de pacientes com doença pulmonar obstrutiva crônica: quais os benefícios? Rev Bras Fisiologia do Exercício. 2018;17(1):64-70. doi: 10.33233/rbfe.v17i1.2370

Souza LK, Weis AH, Blatt CR. Oxigenioterapia domiciliar: Perfil dos usuários assistidos pelo Programa Melhor em Casa. Revista Baiana de Enfermagem. 2021;35:1-10. doi: 10.18471/rbe.v35.45064

Azevedo FM, Oliveira CC, Evangelista DG, Cabral LF, Malaguti C. Adherence to long-term home oxygen therapy in patients with chronic respiratory disease in two cities in the state of Minas Gerais, Brazil. J Bras Pneumol. 2021;47(3): 1-3. doi: 10.36416/1806-3756/e20210055

Barbirato ADFS. Atualidades da reabilitação pulmonar em pacientes com DPOC. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. 2019;1(3):23–44.

Bueno MBT, Bueno MM, Moreira MIG. Fisioterapia e a educação em saúde: as tecnologias educacionais digitais como foco. Revista Thema [Internet]. 2020;17(3):675–85. doi: 10.15536/thema.V17.2020.675-685.1594

Renovato, RD. Educação em saúde: prática farmacêutica na gestão clinica do medicamento. Dourados: UEMS, 2017.

Bagnato MHS, Monteiro MI. Perspectivas interdisciplinar e rizomática na formação dos profissionais da saúde. Trabalho, Educação e Saúde. 2006;4(2): 247–58. doi: 10.1590/S1981-77462006000200003

Moreira WW, Simões R, Porto E. Análise de conteúdo: técnica de elaboração e análise de unidades de significado. Revista Brasileira de Ciência e Movimento [Internet]. 2005;13(4):107–14. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/665

Renovato RD, Bagnato MHS. Práticas educativas em saúde e a constituição de sujeitos ativos. Texto e Contexto Enfermagem. 2010;19(3):554–62. doi: 10.1590/S0104-07072010000300018

São Paulo. Secretaria de Estado da Saúde. Educação em saúde: Planejando as ações educativas. Teoria e Prática-Manual para a operacionalização das ações educativas no SUS- São Paulo: FESIMA,1997.

Lopes CS. Práticas educativas em saúde: aplicação em casos de fisioterapia clínica. Dourados, MS: UEMS, 2021. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1a1ERe7tHP1OU6nqqCuaA3HXPS_-ecCUZ/view

The Design-Based Research Collective. Design-Based Research: An Emerging Paradigm for Educational Inquiry. Educational Researcher. 2003;32(1):5–8. doi: 10.3102/0013189X032001005

Seeto D, Herrington JA. Design-based research and the learning designer. Faculty of Education. 2006;741–45. Disponível em: https://ro.uow.edu.au/edupapers/604

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 1977.

Mendes RM, Miskulin RGS. A análise de conteúdo como uma metodologia. Cadernos de Pesquisa [Internet]. 2017;47(165):1044–66. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n165/1980-5314-cp-47-165-01044.pdf

Baiardini I, Rogliani P, Santus P, Corsico AG, Contoli M, Scichilone N, et al. Disease awareness in patients with COPD: measurement and extent. International Journal of Chronic Obstructive Pulmonary Disease [Internet]. 2018; 14:1–11. Acesso em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6301728/

Almeida JTS, Schneider LF. A importância da atuação fisioterapêutica para manter a qualidade de vida dos pacientes com doença pulmonar obstrutiva crônica DPOC. Revista Cientifica da Faculdade de Educação e Meio Ambiente FAEMA 2019;10(1):167-76. doi: 10.31072/rcf.v10iedesp.795

Alves ACGM, Ramos APVM, Paixão BO, Freitas JF, Garib JR, Freitas NC. Avaliação da repercussão dos sintomas depressivos na qualidade de vida de pacientes com DPOC. Revista de Medicina. 2019;27;98(6):374–81. doi: 10.11606/issn.1679-9836.v98i6p374-381

Bueno GR, Antunes MD, Silva PCF, Bertolini SMMG. Exercícios físicos para a promoção da saúde de idosos com DPOC. Brazilian Journal of Surgery and Clinical Research. 2017;18(1):18-24.

Morais LS, Sant Ana G, Santana LA. Intervenção educacional em idosos com doença pulmonar obstrutiva crônica. Revista Brasília Médica. 2021;1(58):1–4. doi: 10.5935/2236-5117.2021v58a29

Cardoso LA. Educação em Saúde na Doença Pulmonar Obstrutiva Crônica (DPOC): estudo observacional [dissertação]. Amazonas: Faculdade de Informação e Comunicação, Universidade Federal do Amazonas; 2019. Acesso em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/7410

Olegario NBC, Rodrigues ATA, Moreira LS. Criação e validação de cartilha educativa para pacientes com DPOC pós alta de reabilitação pulmonar [TCC]. Fortaleza: Faculdade de Fisioterapia, Centro Universitário Fametro; 2020. Disponível em: http://repositorio.fametro.com.br/jspui/handle/123456789/694

Alves RC, Lima LS, Barbosa DA, Lima SAM, Bettencourt ARDC. Impacto de uma intervenção educacional de enfermagem em pacientes portadores de DPOC. Revista Enfermagem UERJ. 2019;27:1-7. doi: 10.12957/reuerj.2019.30338

Published

2023-10-26