Influence of classes of movement and body expression in global motricity and balance in 3-5 year old children of SESC Horto School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33233/rbfe.v17i4.1919

Keywords:

physical education; child education; movement

Abstract

The Physical Education within the Infantile Education plays an important role to achieve integral stimulus of the student, can be in the physical, psychological, intellectual and social aspect. The objective of this research was to verify the influence of the classes of Movement and Body Expression in the global motricity and balance in children from 3 to 5 years of Sesc Escola Horto. This is a descriptive, quantitative and longitudinal research. The sample consisted of 42 children (4.48 ± 0.63 years) who carried out the tests of the global motor and balance of the Motor Development Scale (EDM) in the month of May and the retest in September and October 2017. They were applied the number of 30, 31 and 32 classes of Movement and Body Expression with the students of 3, 4 and 5 years, respectively, in the period between the test and the retest, being defined the initial motor age and final motor age of the children and performed the comparisons between these ages and the chronological age in relation to the global motricity and balance through the Graphpad Prism 6.0 Software, having as criterion of significance p≤0.05. We observed that final motor age remained statistically different from chronological age and initial motor age, both for global motor (p<0.0001) and for balance (p<0.0001). Still, for balance alone there was a statistically significant difference between chronological age and initial motor age (p=0.0125). The results showed that the amount of 30, 31 and 32 classes between the test and retest produced a significant advance in the initial motor age for the final of the group as a whole and in the classes, in the basic motor development elements evaluated of the global motor and balance.

Author Biographies

Kalinca dos Anjos Silva, UNIGRAN

Graduação em Educação Fí­sica (UNIGRAN/MS), Estagiária do Programa Especial de Bolsa de Estágio (SESC/MS)

Leonardo Emmanuel Medeiros Lima, UAM

Docente na Universidade Anhembi Morumbi no curso de Educação Fí­sica, Professor convidado de cursos de pós-graduações na FMU, Estácio de Sá, Instituto de Educação e Pesquisa Alfredo Torres, ENAF, CEAT, Anhanguera, CEFIT e UNICID, Grupo de Pesquisa em Performance Humana da Universidade Anhembi Morumbi

Gildiney Penaves de Alencar, UNOPAR

Graduação em Educação Fí­sica (UCDB/MS), Especialização em Fisiologia do Exercí­cio e Treinamento Esportivo (IEPAT/MS), Pós-graduação (em andamento) em Educação Fí­sica Escolar (UFMS), Professor de Educação Fí­sica no Serviço Social do Comércio (SESC/MS), Professor Tutor Presencial na Universidade Norte do Paraná (UNOPAR) polo de Campo Grande/MS, Supervisor do Programa Especial de Bolsa de Estágio no Serviço Social do Comércio (SESC/MS)

References

LDB 9394-96, MEC. Brasil. SEC Artigo 29 -30 -31, Tí­tulo V. 1996.

Serviço Nacional do Comércio. Proposta Pedagógica da educação infantil. Rio de Janeiro: Sesc Departamento Nacional; 2015.

Rosa Neto F. Manual da Avaliação Motora. Porto Alegre: Artmed; 2002.

Gallahue DL, Donelly FC. Educação desenvolvimentista para todas as crianças. 4 ed. São Paulo: Phorte; 2008.

Payne VG, Isaacs LD. Desenvolvimento motor humano: uma abordagem vitalí­cia. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2007.

Gallahue DL, Ozmun CJ. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte; 2005.

Cavalaro AG, Muller VR. Educação Fí­sica na Educação Infantil: uma realidade almejada. Educar 2009;34:241-50.

Gil AC. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5ª ed. São Paulo: Atlas; 1999.

Richardson RJ. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3ª ed. São Paulo: Atlas; 1999.

Freitas H, Oliveira ZS, Saccol AZ, Moscarola J. O método de pesquisa survey. Rev Adm 2000;35:105-12.

Fontelles MJ, Simões MG, Farias SH, Fontelles RGS. Metodologia da pesquisa cientí­fica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Trabalho realizado no Núcleo de Bioestatí­stica Aplicado í pesquisa da Universidade da Amazônia – UNAMA. Rev Para Med 2009;23(3).

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasí­lia, Diário Oficial da União, 12 dez 2012.

Callegari-Jacques SM. Bioestatí­stica: princí­pios e aplicações. Porto Alegre: Artmed; 2003.

Vieira S. Bioestatí­stica: tópicos avançados. 2ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

Silva MP, Pinheiro MFG. Corporeidade, Educação Fí­sica e a formação de crianças na Educação Infantil. Revista Formação Docente 2013;5(1):22-34. doi: 10.15601/2237-0587/fd.v5n1p22-34

Caetano MJD, Silveira CRA, Gobbi LTB. Desenvolvimento motor de pré-escolares no intervalo de 13 meses. Rev Bras Cineantrop Des Hum 2005;7(2):5-13.

Agostini FD. O desenvolvimento da motricidade global em crianças de 6 e 7 anos a partir dos jogos pré-desportivos coletivos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol 2015;7(27):554-62.

Gallahue DL, Ozmun JC, Goodway JD. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 7 ed. Porto Alegre: AMGH; 2013.

Bessa MFS, Pereira JS. Equilí­brio e coordenação motora em pré-escolares: um estudo comparativo. Rev Bras Ciênc Mov 2002;10(4).

Kerkez FI, Robinson L. The efficacy of motor skill interventions among Turkish preschoolers: a review of the Turkish literature and recommendations. Middle-East Journal of Scientific Research 2013;16(6):769-74.

Maronesi LC, Figueiredo MO, Santos E, Mazzer-Gonçalves SM, Campos SDF. Análise de uma intervenção dirigida ao desenvolvimento da coordenação motora fina, global e do equilí­brio. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCAR 2015;23(2):273-84. doi: 10.4322/0104-4931.ctoao0537

Oliveira DS, Oliveira IS, Cattuzzo MT. A influência do gênero e idade no desempenho das habilidades locomotoras de crianças de primeira infância. Revista Brasileira de Educação Fí­sica e Esporte 2013;27(4):647-5. doi: 10.1590/s1807-55092013000400012

Santos MM, Corsi C, Marques LAP, Rocha NACF. Comparação do desempenho motor e cognitivo de crianças frequentadoras de creches públicas e particulares. Braz J Phys Ther 2013;12(6):579-87.

Morais RLS, Carvalho AM, Magalhães LC. Contexto ambiental e o desenvolvimento na primeira infância: estudos brasileiros. Journal of Physical Education 2016;27(1):2714. doi: 10.4025/jphyseduc.v27i1.2714

Xavier J. A importância do desenvolvimento motor na primeira infância. Ficha de informação da Fundação Osvaldo Cruz de 17 de abr de 2018. [citado 2018 Jun 21]. Disponí­vel em: https://portal.fiocruz.br/noticia/importancia-do-desenvolvimento-motor-na-primeira-infancia

Vargas LM, Gustavo LG, Gorla JI. Desempenho das habilidades motoras fundamentais de crianças com deficiência intelectual. Caderno de Educação Fí­sica e Esporte 2014;12(1):55-65.

Costa RM, Silva EAA. Escala de desenvolvimento motor de rosa neto: estudo longitudinal em uma escola da rede particular de ensino de Cuiabá-MT. Revista Eletrônica do UNIVAG 2009;4. doi: 10.18312%2F1980-7341.n4.2009.133

Gallahue DL, Ozmun CJ. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte; 2003.

Alves RF, Rossi AG, Pranke GI, Lemos LFC. Influência do gênero no equilí­brio postural de crianças com idade escolar. Revista CEFAC 2013;15(3):528-37. doi: 10.1590/s1516-18462012005000070

Rodrigues AT, Bertin V, Vitor LGV, Fujisawa DS. Crianças com e sem deficiência auditiva: o equilí­brio na fase escolar. Rev Bras Educ Esp 2014;20(2):169-78. doi: 10.1590/s1413-65382014000200002

Soares DB, Porto E, Marco A, Azoni CAS, Capelatto IV. Influência da atividade fí­sica no desempenho motor de crianças com queixas de dificuldades de aprendizagem. Revista CEFAC 2015;17(4):1132-42. doi: 10.1590/1982-0216201517420014

Leite DM, Oliveira ES, Paula GM, Rocha GSJ, Santos MN, Zuntini ACS. A importância da educação fí­sica escolar para o desenvolvimento motor. Revista Gestão Universitária 2016;5(2).

Fernandes ETR, Almeida JTR, Brito PF, Vasconcelos VC, Okuhara E. A necessidade do professor de educação fí­sica na educação infantil. Revista Gestão Universitária 2017;9(1).

Ortega LVN, Sousa TP, Jesus A. Jogos e brincadeiras no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil. Revista Gestão Universitária 2016;5(2).

Published

2022-03-07