Evaluation of motor development in 10 to 11 years old children
DOI:
https://doi.org/10.33233/rbfe.v17i3.2580Keywords:
child development; sport; athletic performance; sports academiesAbstract
The objective of the study is to evaluate the motor development of 10 to 11 years old children, soccer practitioners, through the Motor Development Scale Test, and compare their development in a sport program of sports club, and students who only practice Sports activities in the Physical Education classes at school. Eight children were chosen. The group 1 consisted by four regular soccer students of the sport gym, and group 2 had four children from the 6th grade of a school with Physical Education classes twice a week. Both groups were evaluated through the Adapted EDM Test, in the following skills: global motricity, balance and spatial organization. For the statistical analysis we used Excel 2013 program, with p value <0.05. Normally Children had already well developed these skills, however, through this study, we observed that the children of the Football School program presented a better level of motor development than group 2, who only practiced sports activities in Physical Education classes.
References
Marques TS, Vilela JGR, Figueiredo BM, Figueiredo AP. Desenvolvimento motor: padrões motores fundamentais. Revista Digital EFDeportes 2013;18(186).
Silva DA. A importância da psicomotricidade na educação infantil [TCC]. Brasília: UniCEUB; 2013.
Gallahue DL, Ozmun JC. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte; 2005.
Andrade A, Luft CB, Rolim MKSB. O desenvolvimento motor, a maturação das áreas corticais e a atenção na aprendizagem motora. Revista Digital EFDeportes 2004;10(78).
Santos CR, Silva CC, Damasceno ML, Medina-Papst J, Marques I. Efeito da atividade esportiva sistematizada sobre o desenvolvimento motor de crianças de 7 a 10 anos. Rev Bras Educ Fís Esporte 2015;29(3):497-506.
Santos AM, Neto FR, Pimenta RA. Avaliação das habilidades motoras de crianças participantes de projetos sociais/esportivos. Motricidade 2013;9(2);50-60.
Teixeira RG, Pereira KRG, Coutinho MTC, Valentini NC. Habilidade motora especializada: desenvolvimento motor nos esportes. Revista Digital EFDeportes 2011;16:(157).
Rosa Neto F, Santos APM, Xavier RFC, Amaro KN. A Importância da avaliação motora em escolares: análise da confiabilidade da Escala de Desenvolvimento Motor. Revista Brasileira Cineantropom Desempenho Humano 2010;12(6):422-7.
Rosa Neto F. Manual de Avaliação Motora. Porto Alegre: Artmed; 2002.
Nascimento JRA, Gaion PA, Vieira LF. Avaliação do estágio de desenvolvimento das habilidades motoras fundamentais de crianças praticantes de futebol. Coleção Pesquisa em Educação Física 2010;9(2);77-94.
Bento RR, Matta M, Basilio S, Siqueira ALA, Paula DR. Escolas de Futebol: Projeto Social, Futebol e Dimensões dos Conteúdos. Esporte e Sociedade 2009;4(11).
Barroso ALR, Darido SC. Escola, Educação Física e Esporte: Possibilidades Pedagógicas. Revista Brasileira de Educação Física, Esporte, Lazer e Dança 2006;1(4):101-114.
Hitora VB, Paiano R. A disciplina de teoria e prática do futebol: Identificando os conhecimentos dos graduandos e propondo um olhar sobre as fases de desenvolvimento. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte 2007;6(2):99-106.
Araujo FR, Carvalhal MI, Coelho EM. Avaliação da coordenação motora em crianças dos 6 aos 9 anos de idade [Dissertação]. Vila Real: Universidade De Trás-Os-Montes e Alto Douro; 2014.
Chaput JP, Leblanc AG, McFarlane A, Colley RC, Thivel D, Biddle SJ, Maddison R, Leatherdale ST, Tremblay MS. Active healthy kids Canada`s position on active video games for children and youth. Revista Digital – Pediatria e Saúde Infantil 2013;18(10): 529-32.
Rosa Neto F. Manual de avaliação motora para terceira idade. Porto Alegre: Artmed; 2009.
Poeta LS, Duarte MFS, Giuliano ICB, Silva JC, Santos APM, Rosa Neto F. Desenvolvimento motor de crianças obesas. Rev Bras Ciênc Mov 2010;18(4):18-25.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Rodrigo Bessa, Deborah Palma, Leonardo Emmanuel de Medeiros Lima, Andreia Camila de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine; Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal; Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of published work (See The Effect of Open Access).