Evaluation of motor development in 10 to 11 years old children

Authors

  • Rodrigo Bessa UAM
  • Deborah Palma UAM
  • Leonardo Emmanuel de Medeiros Lima UAM
  • Andreia Camila de Oliveira UAM

DOI:

https://doi.org/10.33233/rbfe.v17i3.2580

Keywords:

child development; sport; athletic performance; sports academies

Abstract

The objective of the study is to evaluate the motor development of 10 to 11 years old children, soccer practitioners, through the Motor Development Scale Test, and compare their development in a sport program of sports club, and students who only practice Sports activities in the Physical Education classes at school. Eight children were chosen. The group 1 consisted by four regular soccer students of the sport gym, and group 2 had four children from the 6th grade of a school with Physical Education classes twice a week. Both groups were evaluated through the Adapted EDM Test, in the following skills: global motricity, balance and spatial organization. For the statistical analysis we used Excel 2013 program, with p value <0.05. Normally Children had already well developed these skills, however, through this study, we observed that the children of the Football School program presented a better level of motor development than group 2, who only practiced sports activities in Physical Education classes.

Author Biographies

Rodrigo Bessa, UAM

Graduado do curso de Educação Fí­sica da Universidade Anhembi Morumbi (UAM) São Paulo, SP

Deborah Palma, UAM

Docente do curso de Educação Fí­sica e membro do Grupo de Pesquisa em Esportes e Atividade Fí­sica da Universidade Anhembi Morumbi (UAM), São Paulo, SP

Leonardo Emmanuel de Medeiros Lima, UAM

Docente do curso de Educação Fí­sica e membro do Grupo de Pesquisa em Esportes e Atividade Fí­sica da Universidade Anhembi Morumbi (UAM), São Paulo, SP

Andreia Camila de Oliveira, UAM

Docente do curso de Educação Fí­sica e membro do Grupo de Pesquisa em Esportes e Atividade Fí­sica da Universidade Anhembi Morumbi (UAM), São Paulo, SP

References

Marques TS, Vilela JGR, Figueiredo BM, Figueiredo AP. Desenvolvimento motor: padrões motores fundamentais. Revista Digital EFDeportes 2013;18(186).

Silva DA. A importância da psicomotricidade na educação infantil [TCC]. Brasí­lia: UniCEUB; 2013.

Gallahue DL, Ozmun JC. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte; 2005.

Andrade A, Luft CB, Rolim MKSB. O desenvolvimento motor, a maturação das áreas corticais e a atenção na aprendizagem motora. Revista Digital EFDeportes 2004;10(78).

Santos CR, Silva CC, Damasceno ML, Medina-Papst J, Marques I. Efeito da atividade esportiva sistematizada sobre o desenvolvimento motor de crianças de 7 a 10 anos. Rev Bras Educ Fí­s Esporte 2015;29(3):497-506.

Santos AM, Neto FR, Pimenta RA. Avaliação das habilidades motoras de crianças participantes de projetos sociais/esportivos. Motricidade 2013;9(2);50-60.

Teixeira RG, Pereira KRG, Coutinho MTC, Valentini NC. Habilidade motora especializada: desenvolvimento motor nos esportes. Revista Digital EFDeportes 2011;16:(157).

Rosa Neto F, Santos APM, Xavier RFC, Amaro KN. A Importância da avaliação motora em escolares: análise da confiabilidade da Escala de Desenvolvimento Motor. Revista Brasileira Cineantropom Desempenho Humano 2010;12(6):422-7.

Rosa Neto F. Manual de Avaliação Motora. Porto Alegre: Artmed; 2002.

Nascimento JRA, Gaion PA, Vieira LF. Avaliação do estágio de desenvolvimento das habilidades motoras fundamentais de crianças praticantes de futebol. Coleção Pesquisa em Educação Fí­sica 2010;9(2);77-94.

Bento RR, Matta M, Basilio S, Siqueira ALA, Paula DR. Escolas de Futebol: Projeto Social, Futebol e Dimensões dos Conteúdos. Esporte e Sociedade 2009;4(11).

Barroso ALR, Darido SC. Escola, Educação Fí­sica e Esporte: Possibilidades Pedagógicas. Revista Brasileira de Educação Fí­sica, Esporte, Lazer e Dança 2006;1(4):101-114.

Hitora VB, Paiano R. A disciplina de teoria e prática do futebol: Identificando os conhecimentos dos graduandos e propondo um olhar sobre as fases de desenvolvimento. Revista Mackenzie de Educação Fí­sica e Esporte 2007;6(2):99-106.

Araujo FR, Carvalhal MI, Coelho EM. Avaliação da coordenação motora em crianças dos 6 aos 9 anos de idade [Dissertação]. Vila Real: Universidade De Trás-Os-Montes e Alto Douro; 2014.

Chaput JP, Leblanc AG, McFarlane A, Colley RC, Thivel D, Biddle SJ, Maddison R, Leatherdale ST, Tremblay MS. Active healthy kids Canada`s position on active video games for children and youth. Revista Digital – Pediatria e Saúde Infantil 2013;18(10): 529-32.

Rosa Neto F. Manual de avaliação motora para terceira idade. Porto Alegre: Artmed; 2009.

Poeta LS, Duarte MFS, Giuliano ICB, Silva JC, Santos APM, Rosa Neto F. Desenvolvimento motor de crianças obesas. Rev Bras Ciênc Mov 2010;18(4):18-25.

Published

2022-03-08