Functional training in childhood: what do parents and children think?

Authors

  • José Luiz de Oliveira Marin UCDB
  • Gildiney Penaves de Alencar UFMS https://orcid.org/0000-0002-5177-495X
  • Leonardo Emmanuel Medeiros Lima UAM
  • Cauê Vazquez La Scala Teixeira FPG
  • Ariane Silva UCDB

DOI:

https://doi.org/10.33233/rbfe.v18i1.2759

Keywords:

child; physical exercise; physical education and training

Abstract

Several factors present in modern society have contributed to the increase of sedentary behavior among children. On the other hand, the number of children engaged in punctual physical exercise programs, such as functional training, increases. In this sense, the objective of this research was to verify and analyze the opinion of parents and children about the practice of functional training in childhood. Two groups of volunteers, composed of 10 children aged 5 to 12 years (8.1 ± 2.3 years), authorized by the parents, and another group of 7 adults (responsible for the children) were interviewed. To interpret the results, the data were grouped into similar sets of responses and statistical tests performed using the Graphpad Prism 6.0 program. The results were expressed in percentage and absolute distribution. The first question addressed to parents sought to understand why they placed their child to practice functional training and most reported the promotion of health and quality of life of their children (85.7%). Parents noted various behavioral and / or physical differences in their children with functional training - changes in physical abilities (71.4%), health and quality of life (57.2%) and changes in body and aesthetics (42.8%). However, the most reported change was related to socialization (85.7%). Regarding the children, it is noticed that the reasons for them are practicing the functional training, confirming the predominance of health and quality of life reported by the parents (70.0%). Still, most of the children enjoy the activities done in the sessions, but they do not have any preferred (60.0%), half enjoy the games (50.0%) and a minority (30.0%) commented that they do not like exercises. Considering the findings in this study, it can be concluded that functional training seems an interesting strategy of physical exercise for children, being an effective modality to improve the motor development and to incite the practice of physical activity from an early age, increasing the chances of becoming older adults active.

Author Biographies

José Luiz de Oliveira Marin, UCDB

Graduando em Educação Fí­sica (UCDB), Estagiário na Academia FM TRAINNER

Gildiney Penaves de Alencar, UFMS

Graduado em Educação Fí­sica pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB/MS), mestrado em Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) e aluno regular do Programa de Pós-Graduação (Especialização) em Educação Fí­sica Escolar e Inclusiva (2018-2019) nas Faculdades Integradas de Cassilândia / Instituto de Educação e Pesquisa Alfredo Torres (FIC/IEPAT/MS), Professor de Educação Fí­sica do Quadro Efetivo da Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande, Mato Grosso do Sul (SEMED) lotado na Escola Municipal Professor João Cândido de Souza e Professor Tutor Presencial na Universidade Norte do Paraná - Polo Campo Grande (UNOPAR/CG) no Curso de Licenciatura e Bacharelado em Educação Fí­sica

Leonardo Emmanuel Medeiros Lima, UAM

Graduação Plena em Educação Fí­sica pela Universidade Bandeirante de São Paulo, Graduação em Teologia e Filosofia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, Pós-Graduação em Treinamento Desportivo (UGF), Pós-Graduação em Fisiologia do Exercí­cio (UGF), Pós-Graduação em Biomecânica e Avaliações (FMU), Pós-Graduação em Treinamento de Força e Musculação (Estácio de Sá); Pós-Graduação em Musculação e Condicionamento Fí­sico (Estácio de Sá), Programa de Mestrado (2015) em Motricidade Humana pela Universidade Metodista de Piracicaba, Docente na Universidade Anhembi Morumbi no curso de Educação Fí­sica, Professor convidado de cursos de pós-graduações na FMU, Estácio de Sá, Instituto de Educação e Pesquisa Alfredo Torres, ENAF, CEAT, Anhanguera, CEFIT e UNICID, Grupo de Pesquisa em Performance Humana da Universidade Anhembi Morumbi

Cauê Vazquez La Scala Teixeira, FPG

Graduação em Educação Fí­sica (FEFIS-UNIMES), Especialização em Fisiologia do Exercí­cio (CEFE-UNIMES) e em Aspectos Fisiológicos e Metodológicos Atualizados do Treinamento de Força (UNISANTA), Doutorandoem Ciências da Saúde (UNIFESP)

Ariane Silva, UCDB

Graduação Plena em Educação Fí­sica pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Pós-Graduação em Bases Fisiológicas e Biomecânicas do Exercí­cio Fí­sico (UCDB), Pós-Graduação em Dança (UCDB), Pós-Graduação em Método Pilates (UGF), Mestrado em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco (UCBD), Docente na Universidade Católica Dom Bosco no curso de Educação Fí­sica

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Published

2022-03-03