Spirituality and religiosity for university students: a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33233/eb.v22i2.5315

Keywords:

acadêmicos, discentes, espiritualidade, religiosidade, universitários

Abstract

Introduction: When dealing with the human dimension, it is essential to address religiosity and spirituality (R/S) as there is a need to be understood in its entirety. Objective: To describe the impact of R/S during academic training and to verify how it influences the health, perception and interpersonal or professional relationships of academics. Methods: This study is an integrative literature review based on reading, research and interpretation of national scientific articles from the following databases: Capes, Scielo, VHL. Results: It was observed that in most of the articles studied, it has a beneficial action in the lives of university students, such as: suicide prevention and use of legal and illegal drugs, increased self-esteem and positive thoughts, and it also helps to improve their professional and personal relationships. Conclusion: The R/S is a factor capable of promoting the well-being of students in their daily lives, being an instrument to deal with the adversities of this period of their life. This research may open discussions on the subject in university centers and the inclusion of this subject in the curricula, seeking to expand and know the positive, negative and neutral aspects in the academic community.

Author Biographies

Luiz Carlos Moraes França, UNIAN

Enfermeiro, Doutorando, Mestre em Enfermagem pelo Programa de Pós-graduação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Centro Universitário Anhanguera de Niterói (UNIAN), RJ, Brasil

Juliana Rodrigues da Silva Gomes, UNIAN

Graduada em Enfermagem pelo Centro Universitário Anhanguera de Niterói – UNIAN, RJ, Brasil

Marcelle Bezerra da Costa, UNIAN

Graduanda em Enfermagem pelo Centro Universitário Anhanguera de Niterói - UNIAN, RJ, Brasil

Rafaela da Conceição Gomes, UNIAN

Graduanda em Enfermagem pelo Centro Universitário Anhanguera de Niterói - UNIAN, RJ, Brasil

Rachel Verdan Dib, INCA

Graduada em Enfermagem pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ, Residente em Oncologia pelo Instituto Nacional do Câncer (INCA), RJ, Brasil

Ana Cristina da Silva Oliveira, UNIAN

Enfermeiro e Docente do Centro Universitário Anhanguera de Niterói - UNIAN, RJ, Brasil

Giuliana Fernandes e Silva, Centro Universitário Anhanguera de Niterói

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal Fluminense - UFF

Antônio Marcos Tosoli Gomes, UERJ

Doutor em Enfermagem, professor da Faculdade de Enfermagem da UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Rafael Pires da Silva, UERJ

Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde pela Universidade Federal Fluminense - UFF, RJ, BRasil

Helena Ferraz Gomes, UERJ

Doutora em Enfermagem, Professora da Faculdade de Enfermagem da UERJ, RJ, Brasil

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Published

2023-05-10