Impact of the implementation of pharmacological pedagogical monitoring in undergraduate nursing
DOI:
https://doi.org/10.33233/eb.v22i5.5407Keywords:
drugs, University education, nursingAbstract
Objective: To report the experience of implementing pedagogical monitoring in the Pharmacology discipline of the Nursing undergraduate course at a public university. Methods: Descriptive study with quantitative analysis on the performance of students in Pharmacology of the Nursing course in Macaé at the Federal University of Rio de Janeiro, before and after the implementation of monitoring. Monitoring was offered for nine weeks with targeted studies. Statistical analyzes were performed using analysis of variance (One Way – ANOVA), with differences between groups considered statistically significant when p < 0.05. Results: There was a significant reduction in the number of failures in the subject comparing the two years before and two years after the implementation of monitoring, from 37.9 ± 7.5% to 6.4 ± 5.3% of students (p<0.05), respectively. These indices were reached as an increase in student attendance in monitoring was observed. Regarding the group of students with the highest average in the subject (grades 7.0 to 10.0) there was a significant increase from 9.9 ± 3.2% to 40.9 ± 10.7% (p < 0.05). Conclusion: The implementation of pedagogical monitoring of Pharmacology in the Nursing course was effective in reducing the failure rate of the discipline; in addition to allowing solidification of the knowledge acquired by student-monitors.
References
Brasil. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 03 dez. 1968. Available from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/15540.htm
Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Available from: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm
Frison LMB, Moraes MAC. As práticas de monitoria como possibilitadoras dos processos de autorregulação das aprendizagens discentes. Poíesis Pedagógica. 2010;8(2):144-58. doi: 10.5216/rpp.v8i2.14064
Natário EG, Santos AAA. Programa de monitores para o ensino superior. Estudos de Psicologia. 2010;27(3):355-64. doi: 10.1590/S0103-166X2010000300007
Santos GM, Batista SHSS. Monitoria acadêmica em formação em/para saúde: desafios e possibilidades no âmbito de um currículo interprofissional em saúde. Arquivo Brasileiros de Ciências da Saúde/ ABCS Health Sciences. 2015;40(3):203-07. doi: 10.7322/abcshs.v40i3.796
Frison LMB. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições. 2016:27(1):133-53. doi: 10.1590/0103-7307201607908
Dantas OM. (2014). Monitoria: fonte de saberes à docência superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos 2014;95(241):567-89. doi: 10.1590/S2176-6681/301611386
Andrade EGR, Rodrigues ILA, Nogueira LMV, Souza DF. Contribuição da monitoria acadêmica para o processo ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem. 2018;71(suppl4):1690-1698. doi: 10.1590/0034-7167-2017-0736
Silveira E, Sales F. A importância do Programa de Monitoria no ensino de Biblioteconomia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Revista de Ciência da Informação e Documento. 2016;7(1):131-149. doi: 10.11606/issn.2178-2075.v7i1p131-149
Fontana NS, Parise MR. Monitoring of basic and clinical pharmacology: an experience report. Brazilian Journal of Development [Internet]. 2019;5(11):26332-26336. Available from: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/4811/4422
Borsatto AZ, Silva PDD, Assis F, Oliveira NCC, Rocha PR, Lopes GT, Peres PL. Processo de implantação e consolidação da monitoria acadêmica na UERJ e na Faculdade de Enfermagem (1985-2000). Escola Anna Nery - Revista de Enfermagem. 2006;10(2):187-194. doi: 10.1590/S1414-81452006000200004
Haag GS, Kolling V, Silva E, Melo SCB, Pinheiro M. Contribuições da monitoria no processo ensino-aprendizagem em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem. 2008;61(2):215-220. doi: 10.1590/S0034-71672008000200011
Pires PS, Santos EM, Araújo MM. Monitoria como atividade de ensino-aprendizagem sob a ótica de acadêmicos de enfermagem. Revista Enfermagem Atual In Derme. 2019;89(27):1-7. doi: 10.31011/reaid-2019-v.89-n.27-art.17
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paula Lima do Carmo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.