Postural changes: the characterization of Physiotherapy students in a higher education institution in Fortaleza/CE

Authors

  • Giselle Tibúrcio Lima Centro Universitário Estácio do Ceará
  • Marcus Levy Oliveira Mouta Centro Universitário Estácio do Ceará
  • Jeffeson Hildo Medeiros de Queiroz UFC
  • Denilson Queiroz Cerdeira Centro Universitário Estácio do Ceará https://orcid.org/0000-0001-5846-6979
  • Cristiane Clemente de Mello Salgueiro UECE
  • José Ferreira Nunes RENORBIO

DOI:

https://doi.org/10.33233/fb.v21i4.1168

Keywords:

scoliosis, posture, Physical therapy

Abstract

In the standard posture, the spine has normal curvatures and the bones of the lower limbs are in alignment. When the structural component is changed, the human body changes to perform this situation in the best possible way, which can cause a postural deviation. The objective of this study was to evaluate the posture and its commitments in students of a Physical therapy course, tracing the socioeconomic clinical profile, knowing the postural impairments of the participants. This was a cross-sectional, descriptive and quantitative study carried out between August 2015 and June 2016, at the Estácio do Ceará University Center with 32 students. The data were collected through a postural assessment form developed for the survey and analyzed using the Excel® program and compared with the current literature. The female gender was predominant in 75% of the sample. Regarding the participants' marital status, 87.5% were single. The average age was 24.4 years. Regarding the Body Mass Index, it was evidenced that 28 participants (87.5%) had a normal weight, according to their height. To test for the presence of scoliosis, the Adams Test was performed. 72% of the participants presented gibosity, 12.50% lumbar gibosity, 43.75% thoracic gibosity and 15.63% thoraco-lumbar gibosity. Most of the students had scoliosis. However, studies with a larger sample should be carried out to obtain more accurate results.

Author Biographies

Giselle Tibúrcio Lima, Centro Universitário Estácio do Ceará

Discente do Curso de Fisioterapia do Centro Universitário Estácio do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil

Marcus Levy Oliveira Mouta, Centro Universitário Estácio do Ceará

Discente do Curso de Fisioterapia do Centro Universitário Estácio do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil

Jeffeson Hildo Medeiros de Queiroz, UFC

Ft., Mestrando em Fisioterapia e funcionalidade, Universidade Federal do Ceará (UFC), Membro do grupo de pesquisa Tendon Research Group (TRG-Brazil) e Preceptor da Liga de Fisioterapia Esportiva (LIFE-UFC), Fortaleza, CE, Brasil

Denilson Queiroz Cerdeira, Centro Universitário Estácio do Ceará

FT., M.Sc., Docente do Centro Univeristário Estácio do Ceará e da Faculdade Vale do Jaguaribe

Cristiane Clemente de Mello Salgueiro, UECE

Pós-Doutorado, UECE, Doutora em Ciências Veterinárias, UCM/Espanha, Especialista em Produção e Reprodução de Caprinos e Ovinos – UECE, Médica Veterinária, Orientadora, Docente do Programa de Doutorado da Rede Nordeste de Biotecnologia, RENORBIO, Fortaleza, CE, Brasil

José Ferreira Nunes, RENORBIO

Pós-Doutorado, Nouzilly, França, Orientador, Docente do Programa de Doutorado da Rede Nordeste de Biotecnologia, RENORBIO

References

Santos CAI, Cunha ABN, Braga VP, Saad IAB, Ribeiro MAGO, Conti PBM, Oberg TD. Ocorrência de desvios posturais em escolares do ensino público fundamental de Jaguariúna, São Paulo. Rev Paul Pediatr 2009;27(1):74-80. doi: 10.1590/S0103-05822009000100012

Bankoff ADP, Ciol P, Campelo TS, Zamia C. Postura e equilí­brio corporal: um estudo das relações existentes. Movimento Percepção 2006;6(9):55-69.

Zandavalli RG, Emiliano V, Luiz PR, Cristiano M, Santos GM, González MN, et al. Influence of the misdef algorithm on the therapeutic decision for vertebral deformity in the adult. Coluna/Columna. 2020;19(2):96-103. doi: 10.1590/s1808-185120201902222428

Willian WB, Sanderes B. Exercí­cio fisioterapêutico: Técnicas para intervenção. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2003.

Pereira LM, Barros PCC, Oliveira MND, Barbosa AR. Escoliose: triagem em escolares de 10 a 15 anos. Revista Saúde.Com 2005;1(1):134-43. doi: 10.1590/S1516-18462009000800013

Correa AL, Pereira JS, Silva MAG. Avaliação dos desvios posturais em escolares: estudo preliminar. Fisioter Bras 2005;6(3):175-8. doi: 10.33233/fb.v6i3.1982

Kobill AFM, Silveira ALA, Lima AI, Paidosz A, Siqueira AF, Penteado D et al. Influência da estabilização segmentar core na dor e funcionalidade da coluna lombar. Fisioter Bras 2017;18(2):148-53. doi: 10.33233/fb.v18i2

Zapater AR, Silveira DM,Vitta A, Padovani CR, Silva JCP. Postura sentada: a eficácia de um programa de educação para escolares. Ciênc Saúde Coletiva 2004;9(1):191-9. doi: 10.1590/S1413-81232004000100019

Santos A. Diagnóstico clí­nico postural: um guia prático. 3 ed. São Paulo: Summus; 2011.

Brasil. Conselho Nacional de Saúde (BR). Resolução nº 466/12, de 12 de dezembro de 2012. Brasí­lia: Conselho Nacional de Saúde; 2012.

Hoppenfeld S, Hutton R, eds. Propedêutica ortopédica: coluna e extremidades. Rio de Janeiro: Atheneu; 1999.

Santos LFS, Munguba TA. Avaliação da postura de idosos que praticam exercí­cios fí­sicos regulares. Fisioter Bras 2018;19(5):121-7. doi: 10.33233/fb.v19i5.2613

Cole TJ, Bellizzi MC, Flegal KM, Dietz WH. Establishing a standard definition for child overweight and obesity worldwide: international survey. BMJ 2000;320(7244):1–6. doi: 10.1136/bmj/320/7244/1220

Carneiro JAO, Sousa LM, Munaro LR. Predominância de desvios posturais em estudantes de Educação Fí­sica da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Rev Saúde Com 2005;1(2):118-23.

Silva JL, Silva CF, Macedo AB. Prevalência das alterações posturais e percepção de dor nos discentes e supervisores do 8 perí­odo do curso de fisioterapia do Centro de Ensino Superior de Catalão-CESUC. Saúde CESUC 2010;1(1).

Korakakis V, O'Sullivan K, O'Sullivan PB, Evagelinou V, Sotiralis Y, Sideris A et al. Physiotherapist perceptions of optimal sitting and standing posture. Musculoskelet Sci Pract 2019;39:24?31. doi: 10.1016/j.msksp.2018.11.004

Rodrigues PPC, Lima IAX. Estudo da relação entre o Índice de Massa Corporal (IMC) e a postura corporal em estudantes do Ensino Fundamental da Escola São Judas Tadeu, Tubarão/SC: Universidade do Sul de Santa Catarina; 2007.

Kendall FP, Mccreary EK, Provance PG. Músculos – provas e funções – com postura e dor. 4 ed. São Paulo: Manole; 1995.

Cerdeira DQ, Salgueiro CCM, Nunes JF. Estudo comparativo da prevalência de alterações posturais na coluna vertebral em escolares do ensino fundamental no municí­pio de Quixadá/CE. Fisioter Bras 2018;19(4):444-56. doi: 10.33233/fb.v19i4.1169

Romo CJ. Imaginarios sociales sobre uso de tecnologí­a y relaciones interpersonales en jóvenes universitarios a través del cine de ficción como recurso didáctico. Sophia 2020;28:165-84. doi: 10.17163/soph.n28.2020.06

Vieira TFR, Matos AG, Emiliorelli SBAE, Carrijo MN, Nunes NV, Pedro FJ et al. Use of sublaminar bands for adolescent idiopathic scoliosis - a systematic review. Coluna/Columna. 2020;19(2):142-47. doi: 10.1590/s1808-185120201902224199

Negreiros NF, Neves VM, Durante BM. Radiographic analysis of the results of anterior internody arthrodesis on the sagittal lumbopelvic parameters. Coluna/Columna 2020;19(2):104-7. doi: 10.1590/s1808-185120201902224026

Lima JMR, Fidelis KNM, Lucena GL, Cavalcanti RL. Aplicação da banda neuromuscular e seus efeitos na alteração da flexibilidade da coluna lombar. Fisioter Bras 2020;19(1):44-50. doi: 10.33233/fb.v19i1.1005

Published

2020-08-08